Skandynawskie brzmienie w Saski Crescent

Wnętrza
25 czerwca 2025
redakcja

Nowa siedziba GN Polska, zaprojektowana przez warszawską pracownię BIT CREATIVE, wciela nowatorski koncept współczesnego, udomowionego biura. Imponująca rozmiarami przestrzeń, zlokalizowana w prestiżowym kompleksie Saski Crescent w centrum Warszawy, została utrzymana w skandynawskiej stylistyce z elementami inspirowanymi coworkingiem. Ożywiają ją odważne akcenty trafiające w gusta młodego zespołu. Biuro odzwierciedla skandynawską filozofię pracy, skupioną na dobrostanie pracowników i równowadze między życiem zawodowym a prywatnym. Charakterystyczne motywy dekoracyjne oraz najwyższe standardy akustyczne wiążą się bezpośrednio z technologią dźwięku, w zakresie której GN jest specjalistą na skalę globalną.

GN Group, duńska firma z ponad 150-letnią tradycją, od lat wyznacza standardy w dziedzinie inteligentnych technologii audio, aparatów słuchowych oraz urządzeń dla graczy i profesjonalistów. Jest również liderem w zakresie wspierającego i innowacyjnego środowiska oraz pozytywnej kultury pracy. Nowe, wielofunkcyjne biuro o niebagatelnej powierzchni 2000 m2, zlokalizowane w biurowcu Saski Crescent, ma za zadanie wspierać globalne operacje firmy, uwzględniając kluczową rolę działu IT, który stanowi największą grupę spośród około 100 użytkowników tej przestrzeni. Projekt wnętrz został powierzony zespołowi BIT CREATIVE - jednej z wiodących polskich pracowni specjalizujących się w projektowaniu nowatorskich środowisk pracy.

Saski Crescent to biurowiec po rebrandingu i rearanżacji, odświeżony po kilkunastu latach. - W związku z tym, że kondygnacja pierwsza jest niższa, stąd nasze świadome działanie mające na celu optyczne powiększenie kubatury przestrzeni poprzez pozostawienie odkrytych sufitów - mówi Barnaba Grzelecki, założyciel BIT CREATIVE. Przez część okien do wnętrza zaglądają korony drzew. Biurowiec jest otulony zielenią, mimo że położony w centralnej części miasta. Stylistycznie wnętrze nowej siedziby GN Polska łączy skandynawską powściągliwość i naturalność z elementami znanymi z poprzedniego biura GN w coworkingu: ciepłą cegłą, betonem, drewnem oraz żywą - jak i wprowadzoną jako kolor - zielenią. Przewodnim materiałem w nowym biurze stało się naturalne, ciepłe w odcieniu drewno dębowe, zestawione z gamą szarości - aż po antracyt - oraz detale w czerni, zgaszonych odcieniach zieleni i błękitu, po granat i akcenty fioletu, a także motywem "flagowego" oranżu, który ożywia jedno z najodważniej wykończonych pomieszczeń. Wystrój tej salki osnuto wokół instrumentów perkusyjnych - nawet lampa nie pozostawia wątpliwości co do źródła pomysłu. Ceglana ściana została natomiast pomalowana na biało - stanowi tło dla ekspozycji zestawu talerzy perkusyjnych.

- Inspiracją do stworzenia koncepcji wnętrza całego biura był sam produkt, czyli rozwiązania audiowizualne - opowiada Barnaba Grzelecki. - Projekt został więc zbudowany wokół dźwięku - zarówno jako wartości funkcjonalnej, w kontekście akustyki, jak i detali, takich jak słuchawki czy wyrazisty, wizualny leitmotiv w postaci graficznego przedstawienia natężenia dźwięku. GN to firma duńska, naturalnie więc bliski sercu inwestorów jest styl skandynawski. Wnętrza utrzymane w chłodnej gamie, ocieplone drewnem. Równocześnie firma swoją poprzednią siedzibę miała w coworkingu Czerwona cegła zderzona z betonem, zieleń i elementy drewna - to charakterystyczne motywy tamtej przestrzeni, które inwestorzy zapragnęli "przenieść" do nowego biura wraz z duchem odważnego designu w postaci grafik, ledonów, niebanalnych opraw oświetleniowych. Przy czym grafiki - w tym najbardziej efektowna z dziewczyną w słuchawkach - zostały tutaj nadrukowane na płyty PET, które pochłaniają dźwięk, będąc efektowną dekoracją. Parametry akustyczne w całym wnętrzu pozostają na najwyższym poziomie. - Bardzo nas ucieszyło jako projektantów, że udało się to zmieścić w budżecie - podkreśla architekt.

Elementy dekoracyjne z motywem skali natężenia dźwięku - w kilku kolorach - nie tylko dekorują ściany, ale również pełnią funkcję paneli pochłaniających hałas, wkomponowanych w ażurowe ścianki działowe. Obok wysokojakościowego, podwójnego szkła i płyt PET, we wnętrzu zastosowano również filc, sufit z fizeliną, wykładziny z podkładem bitumicznym oraz sufitowe wyspy akustyczne, co zapewnia wyjątkowy komfort pracy. Akustyczna przyjemność to jeden z elementów holistycznie rozumianego dobrostanu - z dążenia do którego GN jest znany jako pracodawca.

Wnętrza nowego biura są zróżnicowane pod względem funkcji - od recepcji z klasyczną ladą i strefą dla gości, z regałem wypełnionym żywą zielenią, która nawiązuje charakterem i wyposażeniem do współczesnego, domowego salonu, poprzez płynnie połączoną z recepcją wielofunkcyjną strefę socjalną stanowiącą serce biura, z luksferami pełniącymi rolę doświetlenia i budującymi relacje kolorystyczne zielonkawych odcieni szkła i turkusowych tonów płytek w coffee point, po sale i salki konferencyjne różnych rozmiarów, a skończywszy na kameralnych, jednoosobowych pokojach do pracy. Open space'y zaprojektowano tak, aby sprzyjały pracy zespołowej, ale nie były przytłaczające. Miejsca pracy oddzielono lekkimi ściankami z drewna i akustycznego filcu z motywem fal dźwiękowych, który powraca także w formach oświetlenia LED. - Swego rodzaju "przepływ" tego ledonu pod sufitem stanowi świadome nawiązanie do fali dźwiękowej, podobnie jak inne elementy we wnętrzu, których inspiracją była technologia dźwięku, czyli obszar działalności GN Group - zaznacza architekt. W tym wyjątkowym biurze znajduje się nawet wyciszone pomieszczenie dedykowane głębszemu relaksowi - z piłką i leżanką w otoczeniu kosmicznych motywów. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że można się tutaj poczuć jak w domu... nie wychodząc z biura.

- Ludzie wracający po pandemii z home office miewali trudności z ponownym przystosowaniem się do realiów biurowych open spaceów. Dlatego w ostatnich latach nastąpiła zmiana w podejściu do projektowania tego typu przestrzeni. W wersji postpandemicznej mają one zapewnić już nie tylko podstawowe potrzeby związane z wykonywaniem zadań, ale także quasi-domową przytulność i udogodnienia wspierające neuroróżnorodność. Nową rolą projektantów staje się "udomowianie" współczesnego biura przy zachowaniu jego funkcjonalności i estetyki na najwyższym poziomie - mówi właściciel BIT CREATIVE.

W nowym biurze GN zaprojektowano przestrzenie zarówno do pracy w skupieniu, jak i do integracji - na czele ze strefą socjalną z barem i jadalnio-kawiarnią. Biuro odpowiada na potrzeby osób neuroatypowych - z myślą o nich powstały zarówno strefy wyciszenia, jak i pomieszczenia stymulujące wizualnie.

Choć przestrzeń ta jest bardzo zaawansowana technologicznie, technologia nie dominuje - raczej współistnieje z designem i wplecionymi weń - w duchu biophilic design - elementami natury. Zwraca uwagę duża ilość żywej zieleni w donicach, jak również zieleni zmumifikowanej, do złudzenia przypominającej naturalną - w instalacjach oświetleniowych i dekoracyjnych umieszczonych pod sufitami. Oprawy oświetleniowe z filcu, akustyczne wyspy i zintegrowane systemy multimedialne zostały harmonijnie wkomponowane w strefy otwartych sufitów. - Mamy tutaj szereg ciekawych opraw oświetleniowych o funkcjach akustycznych - z filcu szarego i w kolorach takich jak czerwony czy niebieski, a nawet bardziej fantazyjne, jak ta z beżowego filcu przypominająca kwiat origami - wymienia Jakub Bubel. - Obłe kształty stanowią nawiązanie do architektury samego budynku. Pojawiają się też w szklanych ścianach działowych i elementach sufitu nad open space. Świadomie używaliśmy zmiękczonego detalu i motywu zaoblenia - uzupełnia.

GN Polska i BIT CREATIVE stworzyli wspólnie przestrzeń, która może służyć jako przykład tego, jak dziś należałoby projektować środowisko pracy: z myślą o ludziach, wykorzystując zrównoważone technologie i nowatorskie rozwiązania funkcjonalne w parze z projektowaniem biofilnym. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów tej współpracy. Po drugiej stronie mieliśmy świadomego, dynamicznego inwestora z budżetem na elementy akustyczne, ergonomiczne, technologiczne oraz inspirujący zespół młodych pracowników. Wnętrze nowego biura GN jest tego wyrazem - podsumowuje Barnaba Grzelecki.

Projekt: BIT CREATIVE w składzie: arch. Barnaba Grzelecki, arch. Jakub Bubel, arch. Malwina Klimowicz

Zdjęcia: Fotomohito

www.bitcreative.info

Zdjęcia:  Fotomohito
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.