Polska artystka tworzy jedną z największych szklanych instalacji w Dubaju. Spektakularny projekt Edyty Barańskiej dla Dubai Mall

DesignWnętrza
8 lipca 2025
redakcja

W sercu jednej z najbardziej prestiżowych przestrzeni handlowych świata - Dubai Mall - zawisła niezwykła instalacja artystyczna autorstwa Edyty Barańskiej z pracowni Barańska Design. Lekka, migotliwa chmura szklanych ptaków wpisuje się harmonijnie w architekturę przeszklonej kopuły, stając się częścią spektakularnego dialogu ze światłem, ruchem i otoczeniem.

Od pomysłu do prestiżowej realizacji

Historia tego projektu zaczęła się kilka lat temu - od współpracy z firmą Art in Public Space, która w Dubaju zajmuje się wprowadzaniem sztuki do przestrzeni publicznych. Edyta Barańska, znana z pracy ze szkłem artystycznym, nie przypuszczała jeszcze wtedy, że jej kolejnym projektem będzie jedna z największych szklanych instalacji artystycznych w tej części świata. Jednak, gdy Art in Public Space ponownie nawiązała kontakt z deweloperem Emaar Properties, właścicielem Dubai Mall, padło pytanie o możliwość stworzenia nowej, wyjątkowej instalacji do przeszklonej kopuły w świeżo rewitalizowanej części centrum - The District.

Do konkursu przystąpiło kilka pracowni z całego świata. - "My zaproponowaliśmy szkło fusingowe, w delikatnych, organicznych formach przypominających ptaki. Przygotowaliśmy prototypy i pokazaliśmy je na spotkaniu z projektantką odpowiedzialną za estetykę przestrzeni Dubai Mall" - wspomina Edyta Barańska. To właśnie te szkła zostały wybrane do prezentacji właścicielowi. Po akceptacji, rozpoczął się żmudny proces tworzenia bryły i koncepcji przestrzennej.

Wybór motywu ptaków w tej imponującej instalacji nie był przypadkowy. W kulturze arabskiej ptaki - obok koni - zajmują miejsce szczególne, silnie zakorzenione w tradycji i wyobraźni lokalnej społeczności.

- "Choć wielu osobom arabskie kraje kojarzą się głównie z wielbłądami, to w rzeczywistości to właśnie konie i ptaki, zwłaszcza sokoły, są tam szczególnie cenione" - tłumaczy Edyta Barańska. - "Sokoły pojawiają się w licznych emblematycznych przedstawieniach, bywają obecne w domach, biurach - często jako symbole prestiżu, siły, wolności".

Instalacja w idealnym balansie

Kluczowym założeniem projektowym było zawieszenie każdego elementu w idealnym poziomie. - "Ptaki nie mogły się przechylać w żadną stronę - miały 'lecieć' równo pod kopułą, tworząc harmonijną, uporządkowaną kompozycję" - podkreśla projektantka. Równie istotna była symbolika osi widokowej prowadzącej wprost ku Burj Khalifa - najwyższemu budynkowi świata. - "Inwestorowi zależało, by patrząc w górę, dostrzegać zarówno lekkość instalacji, jak i majestat wieży. Ten widok miał tworzyć spójną, pełną znaczeń całość" - dodaje.

W tak prestiżowym miejscu jak Dubai Mall, symbol ptaka idealnie wpasowuje się w przekaz luksusu, wolności i siły. Instalacja pod kopułą miała stać się ich poetycką manifestacją - "chmurą ptaków" zawieszoną w powietrzu, lekką, ale zarazem spektakularną.

- "Ponieważ kopuła jest całkowicie przeszklona i widać przez nią niebo, aż się prosiło, żeby umieścić tam taką 'chmurę ptaków'. To naturalne nawiązanie do przyrody, do lotu, do lekkości" - mówi Edyta Barańska. - "Dzięki temu instalacja zyskuje też dynamikę - nie tylko w sensie wizualnym, ale również przestrzennym.".

Ruch, który hipnotyzuje

Ta dynamika okazała się zaskakująco... rzeczywista.

- "Początkowo obawialiśmy się działania klimatyzacji. Wydawało się, że ruch powietrza będzie przeszkadzał, że ptaki będą się niekontrolowanie poruszać. A tymczasem... zupełnie przypadkowo stworzyliśmy mobilną instalację" - opowiada Edyta Barańska.

Kopuła, otoczona nawiewami z każdej strony, w centrum tworzy wir powietrza, który wprowadza ptaki w subtelny, niemal organiczny ruch. Co ciekawe, najbardziej poruszają się nie formy najbliżej nawiewów, lecz te zawieszone w centrum.

- "Cała kompozycja zaczyna delikatnie wirować, co daje niezwykły efekt - jakby ptaki naprawdę leciały. To nie było planowane, ale wyszło fenomenalnie" - dodaje z uśmiechem projektantka.

Ta nieoczekiwana interakcja z przestrzenią i powietrzem nadaje instalacji życia - staje się nie tylko dziełem sztuki do oglądania, ale także do doświadczania. Delikatne wiry światła i ruchu sprawiają, że każda wizyta pod kopułą może wyglądać nieco inaczej - jakby natura sama uczestniczyła w tym artystycznym spektaklu.

Ustawienie wszystkich elementów instalacji w sposób tak precyzyjny, by ptaki nie obijały się o siebie, było jednym z największych wyzwań realizacyjnych. - "Po każdym nocnym montażu trzeba było nanosić poprawki, korygować zawieszenia, balansować całość, żeby dojść do perfekcyjnego układu" - opowiada Edyta Barańska. Efekt? Subtelny ruch - niemal niewidoczny, ale odczuwalny - który zachwyca zarówno gości, jak i samych twórców. Stojąc pod kopułą, patrząc w górę, można poczuć się jak pod niebem pełnym lekkich, poruszających się w rytmie powietrza ptaków.

- "To jeden z najbardziej magicznych elementów całej instalacji" - podkreśla artystka. - "Ten ruch jest delikatny, ale przyciąga uwagę. Buduje nastrój. Dodaje życia przestrzeni".

The District - nowa odsłona prestiżu

Instalacja autorstwa Edyty Barańskiej zawisła w samym sercu jednej z najbardziej prestiżowych przestrzeni handlowych świata - Dubai Mall. Nie powstała jednak w nowo wybudowanej części, lecz w przearanżowanej, istniejącej wcześniej kopule - centralnym punkcie zrewitalizowanej strefy nazwanej The District.

The District to nie tylko architektoniczne serce Dubai Mall, ale także miejsce, w którym nowoczesność spotyka się z lokalną tradycją. Zlokalizowana tuż przy głównym wejściu do centrum, ta część została zaprojektowana z myślą o luksusie - jednak nie globalnym, lecz skierowanym przede wszystkim do lokalnej społeczności Emiratów. Wśród sklepów nie brakuje też światowych ikon mody - Manolo Blahnik, Chanel, Versace czy Louis Vuitton - obecnych tu w wysmakowanej, butikowej formie. The District to miejsce elegancji, które wyróżnia nie tylko oferta, ale również subtelna oprawa wizualna: kremowe barwy, zieleń - częściowo naturalna, częściowo sztuczna - i wyrafinowane detale architektoniczne. Dlatego właśnie tak istotne było, by szklana instalacja współgrała z tą przestrzenią.

- "Zależało projektantce wnętrz, żeby ptaki miały lekkość, by nie dominowały, lecz dopełniały charakter miejsca. Wydaje mi się, że to się naprawdę udało. Kompozycja doskonale wpisuje się w otoczenie" - podsumowuje Edyta Barańska.

Światło, które ożywia szkło

Efekt ten pozwoliło uzyskać zastosowane w instalacji szkło fusingowe - z charakterystyczną, delikatnie pomarszczoną strukturą, z którym Edyta Barańska pracuje od lat. Materiał ten reaguje na światło w sposób wyjątkowy, tworząc refleksy, głębię i wrażenie ruchu. Instalacja składa się z setek szklanych ptaków, występujących w czterech rozmiarach: 60, 40, 30 i 20 cm. Wszystkie ptaki zawieszone pod kopułą Dubai Mall zostały wykonane w technice fusingu - formowania szkła na gorąco w specjalnych piecach.

- "To proces, w którym szkło opada na przygotowaną wcześniej formę. Co istotne - nie jest to technika pozwalająca na tworzenie zamkniętych form. Można w niej uzyskać tylko takie kształty, które po wypaleniu da się z formy zdjąć - czyli forma zawsze musi być otwarta" - tłumaczy Edyta Barańska.

Fusing daje ogromne możliwości kształtowania faktury szkła. Przy odpowiednim przygotowaniu formy można uzyskać powierzchnie matowe, pofalowane, porowate. Takie nieregularności, połączone z przeziernością i barwą szkła, pozwalają uzyskać unikatowy, złożony efekt wizualny - zwłaszcza w zmieniającym się świetle.

- "To właśnie szkło tworzy unikalny efekt wizualny - żyje w świetle, odbija je, załamuje, wprowadza dynamikę i emocję. I wydaje mi się, że to podejście bardzo wyróżnia tę realizację na tle innych projektów obecnych w regionie" - podkreśla artystka.

Także samo światło odgrywa w tej instalacji kluczową, wielowymiarową rolę - nie tylko estetyczną, ale też emocjonalną i symboliczną. Najbardziej spektakularne efekty można zaobserwować rano - między godziną 10 a 12 - kiedy naturalne światło wpada przez przeszkloną kopułę pod idealnym kątem, wydobywając fakturę szkła i uruchamiając jego naturalny blask.

Po zmroku instalacja zyskuje zupełnie inny wyraz - dzięki zaprogramowanemu oświetleniu sztucznemu. Reflektory sufitowe, boczne oraz delikatne podświetlenia LED-owe ukryte w architekturze kopuły sprawiają, że brązowe, miejscami pozłacane szkło zaczyna mienić się złotem. Gra światła i cienia zmienia dynamikę kompozycji - od lekkiej, niemal naturalnej chmury ptaków po spektakularny, świetlny spektakl.

- "Myślę, że to może być jedna z największych realizacji na świecie zrobionych ze szkła fusingowego - i z pewnością pierwsza taka wykonana przez Polaków w tym miejscu" - podkreśla Edyta Barańska.

Inżynieria i mistrzowski montaż

Za organizację techniczną i koordynację całego przedsięwzięcia odpowiadał Maciej Frej - partner Edyty Barańskiej w tym projekcie. Skala wyzwania była ogromna, a jego sednem okazała się inżynieria.

- "Jednym z największych wyzwań była konstrukcja, na której miała zawisnąć cała instalacja, ponieważ kopuła ma aż 24 metry wysokości, a najdłuższy z ptaków mierzy 8 metrów. Do podłogi było 4,5 metra, a my wieszaliśmy wszystko na wysokości około 13-14 metrów, tuż ponad systemem klimatyzacji" - tłumaczy artystka.

Kopuła nie była nową konstrukcją - istniała od lat, a jej punkty montażowe zostały wcześniej przygotowane z myślą o konkretnych obciążeniach. Aby bezpiecznie zawiesić tak dużą kompozycję, konieczne było zaprojektowanie specjalnej kratownicy nośnej.

- "Potrzebna była precyzyjna praca inżynierska - konstruktor musiał wszystko dokładnie przeliczyć, by projekt był bezpieczny i zgodny z wymaganiami obiektu" - podkreśla Edyta Barańska.

Artystka sama przygotowała wstępny rysunek techniczny, który trafił do zespołu inżynierskiego. Projekt konstrukcji opracowała firma Atorial z Gliwic pod kierownictwem inż. Bartłomieja Minora, natomiast wykonanie odbyło się już na miejscu, w Dubaju.

- "Cała moja pracownia poleciała do Dubaju - instalację montowaliśmy osobiście, na miejscu. Centrum handlowe cały czas funkcjonowało, więc mogliśmy pracować tylko nocą" - opowiada - "Co wieczór wjeżdżał specjalny dźwig, rozkładaliśmy cały sprzęt, wykonywaliśmy montaż, a nad ranem wszystko składaliśmy i przewoziliśmy do pobliskiego magazynu".

Nocny montaż w sercu Dubaju

Jednym z kluczowych warunków narzuconych przez zarządcę Dubai Mall było bowiem zachowanie pełnej funkcjonalności i estetyki przestrzeni w ciągu dnia. Każdej nocy zespół montował kolejne elementy, a o poranku musiał doprowadzić miejsce do idealnego stanu - jakby nic się nie wydarzyło.

- "Montaż konstrukcji trwał trzy dni - z użyciem wyciągarek, które również trzeba było wcześniej przygotować. Dwa dni zajęło ich umieszczenie i zamocowanie przy pomocy dźwigu, potem wykorzystaliśmy je do uniesienia kratownicy, a po zamocowaniu - zostały odpięte" - relacjonuje artystka.

Na tym jednak nie kończy się inżynierska precyzja. Sama instalacja ptaków - mimo skali - przebiegła błyskawicznie.

- "Dosłownie Mistrzostwo Świata - zamontowaliśmy te ptaki w ciągu sześciu nocy" - mówi z dumą Edyta Barańska. - "Dwie z tych nocy były wyjątkowo krótkie - z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę - bo w te dni centrum było czynne do pierwszej w nocy. Pracowaliśmy w tempie, które naprawdę robiło wrażenie".

Choć wizualnie ptaki sprawiają wrażenie lekkich i zawieszonych w ruchu, cała kompozycja miała imponującą wagę. Szklane formy ważyły w sumie blisko 880 kilogramów, a kratownica podtrzymująca instalację - około jednej tony.

Szkło, światło, sztuka

Efekt końcowy to instalacja, która zachwyca subtelnością i lekkością, a jednocześnie silnie oddziałuje na emocje. Zmienna w świetle, niemal poetycka, tworzy nowy, symboliczny wymiar przestrzeni The District. To realizacja, która udowadnia, że polski design może być nie tylko na światowym poziomie - ale także wyznaczać nowe kierunki w najbardziej prestiżowych lokalizacjach świata.

Zdjęcia:  Artur Walczewski
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.