Teatr to miejsce dla każdego. Takie przesłanie niesie hasło "Jesteś u siebie" zaprezentowane podczas konferencji prasowej, która odbyła się 10 września 2025 w Narodowym Teatrze Starym w Krakowie. Podczas spotkania przedstawione zostały premiery sezonu 2025/2026. Padła też jasna deklaracja ideowo-programowa: Narodowy Stary Teatr nie jest pomnikiem przeszłości. Jest instytucją jak najbardziej współczesną - platformą dialogu, miejscem zaangażowanym.
Podczas konferencji w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, która odbyła się 10 września 2025 roku, zaprezentowano plany repertuarowe na nadchodzący sezon. Obejmują one zarówno klasykę, jak i współczesne spektakle angażujące różne formy artystyczne. Równie ciekawy i istotny był jednak manifest dyrekcji teatru - teatr ma być miejscem przyjaznym dla wszystkich widzów, otwartym na dialog i odmienne perspektywy. O tym mówi hasło "Jesteś u siebie", które daje do zrozumienia, że w centrum działań krakowskiego teatru jest nie tylko sztuka, ale też wspólnota i zaangażowanie w tworzenie więzi społecznych.
Jak podkreślono, program artystyczny obejmujący także szeroki zakres wydarzeń towarzyszących będzie się koncentrował na czterech głównych fundamentach:
- różnorodności - rozumianej estetycznie, tożsamościowo i tematycznie,
- próby - jako najważniejszego gestu twórczego,
- pytania - zamiast odpowiedzi,
- współbycia - pomimo różnic i napięć.
"Jesteś u siebie" to punkt wyjścia do wielogłosowej rozmowy o wspólnocie - zarówno lokalnej, jak i europejskiej, oraz o tym, jak teatr narodowy może być przestrzenią tworzenia więzi.
PREMIERY SEZONU 2025/2026
- BANKRUCTWO MAŁEGO DŻEKA (reż. Maciej Podstawny) - pierwsza październikowa premiera skierowana przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych. To spektakl według przywróconej niedawno na listę lektur powieści Janusza Korczaka - o zaradności, komunikacji i pieniądzach. Przedstawienie grane będzie również w mniejszych miejscowościach, o ograniczonym dostępie do kultury, w ramach projektu "Teatr jest Wasz! - Scena Redutowa Narodowego Starego Teatru", wspieranego przez firmę Mercedes-Benz Sobiesław Zasada Automotive, przy współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości.
11 października 2025
- PIRAMIDA ZWIERZĄT (reż. Michał Borczuch) - Michał Borczuch wychodząc od skandalizującej rzeźby PIRAMIDA ZWIERZĄT Katarzyny Kozyry dokona analizy wpływu sztuki krytycznej na polskie społeczeństwo od czasów transformacji po współczesność. Przez pryzmat postaci z pracowni "Kowalnia" twórcy rozważą rolę artysty jako komentatora rzeczywistości.
15 listopada 2025
- MODJESKA SYNDROME (reż. Ramona Nagabczyńska) - w swoim performatywnym spektaklu choreografka skoncentruje się na biografii Heleny Modrzejewskiej - artystki, która łączyła dwa światy i dwie tożsamości. Ta intymna historia pozwoli publiczności zanurzyć się w refleksji nad tożsamością narodową, sceniczną i osobistą.
grudzień 2025
- ZAMKNIJ OCZY NEL. W PUSTYNI I W PUSZCZY - EPILOG (reż. Piotr Domalewski) - Już w styczniu Piotr Domalewski (znany choćby z nagradzanego filmu "Cicha noc") zaprezentuje spektakl inspirowany słynną powieścią Henryka Sienkiewicza oraz "Bzikiem kolonialnym" Grzegorza Łysia. Domalewski, po raz pierwszy reżyserujący w teatrze, przygląda się krytycznie zawartym u Sienkiewicza narracjom kolonialnym, jakie roztaczała wśród Polaków także Liga Morska i Kolonialna, zestawiając je z intymną, pełną ciepła i humoru historią rodzinną.
styczeń 2026
- MARTWE NATURY (reż. Elsa Revcolevschi) - przy okazji Międzynarodowego Dnia Teatru swój spektakl pokaże pierwsza zagraniczna rezydentka w Narodowym Starym Teatrze. Sztuka o pamięci, jej przetwarzaniu i zawłaszczaniu będzie inspirowana m.in. postacią i twórczością poetki Jany Cernej i dziennikarki Mileny Jesenskiej, która zasłynęła jako adresatka listów Franza Kafki.
marzec 2026
- REQUIEM DLA SNU (reż. Jakub Skrzywanek) - w kwietniu Jakub Skrzywanek pokaże wstrząsający portret samotności, uzależnień i niemożności wyrwania się z błędnego koła współczesnego cierpienia w scenicznej adaptacji REQUIEM DLA SNU Huberta Selby'ego Jr.
kwiecień 2026
- HAMLET. ADOPCJA (reż. Remigiusz Brzyk) - na zakończenie sezonu Remigiusz Brzyk i Paweł Demirski, w osobistym spektaklu HAMLET. ADOPCJA opowiedzą o ojcostwie, pustce i współczesnej męskiej tożsamości. Hamlet, Jezus i lata 90. spotkają się w gorzko-zabawnej podróży w poszukiwaniu ojca i domu.
maj 2026
NARODOWY STARY TEATR W KRAKOWIE WSPÓŁTWORZY TEATR TELEWIZJI
Narodowy Stary Teatr wszedł we współpracę koprodukcyjną z Teatrem Telewizji. Dwie narodowe instytucje łączą po raz pierwszy w historii siły, by zaproponować publiczności nowe teatralne doświadczenie. To pionierski projekt, który zrodził się z przekonania, że najciekawsze rzeczy we współczesnej kulturze rodzą się we współpracy, a nie jedynie z zabiegania o indywidualne sukcesy.
W ramach tej koprodukcji powstanie spektakl na podstawie książki ABORCJA I DEMOKRACJA autorstwa Marcina Kościelniaka w reżyserii Remigiusza Brzyka z tekstem i dramaturgią Igi Gańczarczyk. Aborcja to temat narodowy, temat, który jak być może żaden inny polaryzuje debatę publiczną - tym bardziej warto go podejmować.
Premiera odbędzie się w Teatrze TV w 2026 roku, a w kolejnym sezonie wejdzie do stałego repertuaru Narodowego Starego Teatru. Wersja przygotowana dla Starego będzie dalszym ciągiem tej przygotowanej dla telewizji; nie chodzi o proste powielenie tego samego spektaklu - widzowie otrzymają dwa różne warianty, które będą się w sobie przeglądać, ale nie będą tym samym przedstawieniem.
NARDOWY STARY TEATR W KRAKOWIE WSPIERA ROZWÓJ DRAMATU WSPÓŁCZESNEGO
Narodowy Stary Teatr od lat konsekwentnie i kompleksowo wspiera rozwój współczesnego pisania dla teatru w 4 zasadniczych obszarach: edukacji, wydawnictw, promocji autorów i autorek oraz prezentacji ich sztuk na scenie.
W ramach programu Rezydencji Dramaturgicznych twórcy i twórczynie otrzymują stypendia oraz merytoryczne wsparcie, a efekty ich pracy trafiają bezpośrednio do publiczności w formie czytań i adaptacji. Równolegle rozwijane są warsztaty dramatopisarskie Rok 2081, w których uczestnicy mierzą się z pytaniami o przyszłość wolności i bezpieczeństwa.
W październiku ukażą się dwie cyfrowe publikacje podsumowujące pierwsze edycje obu programów: antologia "Rok 2081. Teksty dla teatru przyszłości" oraz "Światy możliwe", prezentujące sztuki uczestników rezydencji. Wybrane teksty będzie można zobaczyć na scenie podczas przeglądu dramaturgii najnowszej Światy możliwe (24-25 października), realizowanego we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie.
Stary Teatr planuje także poszerzone wydanie dramatów Pawła Demirskiego napisanych specjalnie dla tej sceny. Równocześnie kontynuowana będzie współpraca z Akademią Sztuk Teatralnych oraz Katedrą Dramatu i Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego - obejmująca praktyki, asystentury studenckie oraz wspólne wydarzenia artystyczne i edukacyjne.
FESTIWALE POLSKIE I ZAGRANICZNE
Tylko do stycznia Narodowy Stary Teatr w Krakowie zaplanował aż 17 pokazów na polskich i międzynarodowych festiwalach. Sezon został otwarty pokazem "Nieustraszonej miłości Eve Adams" w reż. Olgi Ciężkowskiej podczas showcase'u Generation. After w warszawskim Nowym Teatrze. Spektakl zostanie pokazany także podczas Festiwalu Bliscy Nieznajomi / Queerfest 2025.
"Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu" Jakuba Skrzywanka w styczniu wyjedzie do Thalia Theatre w Hamburgu, z kolei "Sceny z życia małżeńskiego" Katarzyny Minkowskiej i "Straszny dwór" Anny Obszańskiej w październiku zagoszczą na Festiwalu Wybrzeże Sztuki. Spektakl "Dzieje grzechu" Wojtka Rodaka jeszcze we wrześniu wyjedzie do Koszalina na Konfrontacje Młodych, a "Wesele" Jana Klaty będzie miało trzy pokazy w warszawskim Teatrze Narodowym. Dwa spektakle Luka Percevala "Pewnego długiego dnia" i "Seks, hajs i głód. Kronika rodzinna według Emila Zoli" zostały zaproszone na Międzynarodowy Festiwal Teatralny do Kielc oraz Międzynarodowy Festiwal Dialog.
WOKÓŁ SCENY
W sezonie 2025/2026 Narodowy Stary Teatr będzie nadal intensywnie obecny w przestrzeni publicznej - nie tylko poprzez spektakle, ale także działania edukacyjne, warsztatowe i objazdowe.
CZYTANIE POEZJI
Prowadzony przez Annę Dymną Krakowski Salon Poezji nieprzerwanie od 23 lat gości na krakowskiej scenie, integrując trzy środowiska kulturalne Krakowa - teatr, poezję i muzykę w jednym wydarzeniu. W każdą niedzielę od października do czerwca aktorzy i aktorki krakowskich scen będą interpretować poezję, w towarzystwie wykonywanej na żywo muzyki.
W lutym zapraszamy na szczególną edycję tego wydarzenia, jakim będzie karnawałowy bal charytatywny, organizowany w Sali Modrzejewskiej Narodowego Starego Teatru, wraz z Fundacją Anny Dymnej "Mimo Wszystko".
TANIEC
Salon Tańca to nowa inicjatywa Starego Teatru, która łączy tradycję z nowoczesnością. Różnorodny program wydarzeń chorograficznych i tanecznych ożywi zabytkową Salę Modrzejewskiej, dawną salę redutową, która w historii Starego Teatru zapisała się jako miejsce balów, tańca i muzyki.
Salon Tańca to przestrzeń, w której zajmujemy się ciałem, tańcem i różnorodnymi formami ruchu dostępnymi zarówno dla osób z doświadczeniem, jak i bez doświadczenia, a także dla osób z niepełnosprawnościami. W programie znajdą się m.in. Gaga People, WenDo, joga, Silent Disco, Kids Rave oraz wydarzenia taneczne dla całych rodzin. Przygotowaliśmy także warsztaty choreograficzne, taneczne i spotkania poświęcone dramaturgii tańca. Jedną z bohaterek warsztatów będzie Helena Modrzejewska, a całe wydarzenie zainauguruje spektakl choreograficzny MODJESKA SYNDROME Ramony Nagabczyńskiej.
MIĘDZYNARODOWY STARY TEATR
W Narodowym Starym Teatrze zagości Elsa Revcolevschi - francuska reżyserka o polsko-żydowskich korzeniach i pierwsza zagraniczna rezydentka w historii teatru. W tym sezonie rozpoczną się także prace François Chaignauda - choreografa i performera łączącego operetkę, kabaret i dragqueen - oraz singapurskiego reżysera Choy Ka Faia, badającego przyszłość ciała w sztuce. Próby ich spektakli zaplanowano etapami, a premiery odbędą się w kolejnych latach. Z zespołem aktorskim warsztaty poprowadzi Philippe Quesne, przygotowując się do premiery w 2027 roku. Na wizytę studyjną zaproszono również Gisele Vienne. Długofalowa współpraca międzynarodowa i wymiana artystyczna możliwa jest dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.
KONFERENCJA GEORGETOWN UNIVERSITY W KRAKOWIE
W maju 2026 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbędzie się prestiżowa, międzynarodowa konferencja organizowana przez waszyngtoński Uniwersytet Georgetown. Wydarzenie zgromadzi twórczynie i twórców oraz liderki i liderów opinii z całego świata, zrzeszonych w The Laboratory for Global Performance & Politics (The Lab). Konferencja stanowi odpowiedź na pilne potrzeby współczesności, łącząc artystów i inicjatorów zmian z różnych regionów, którzy wykorzystują teatr jako katalizator dialogu obywatelskiego. Poprzez warsztaty, rozmowy i wspólne zaangażowanie w projekty - w tym uznane produkcje Narodowego Starego Teatru - będą badane strategie, dzięki którym sztuka teatralna może być nie tylko świadkiem burzliwych czasów, lecz także pomagać w niwelowaniu podziałów, odbudowywaniu zaufania i wspólnym wyobrażaniu sobie sprawiedliwej i bezpieczniejszej przyszłości.
MICET - 10 LAT INTERAKTYWNEGO MUZEUM
W nowym sezonie MICET świętuje jubileusz dziesięciolecia. To nie tylko muzeum, lecz także przestrzeń twórczej zabawy - od projektowania kostiumów i improwizacji scenicznych po warsztaty dla młodzieży, dorosłych i grup zorganizowanych. W programie znajdą się wystawy czasowe, spotkania w ramach cyklu Legendy Narodowego Starego Teatru, zajęcia MasterClass z aktorami, działania łączące teatr, muzykę i taniec oraz specjalne warsztaty i oprowadzania.
TEATR DOSTĘPNY
Narodowy Stary Teatr rozpoczyna realizację projektu Teatr przyszłości. Projektowanie doświadczeń dofinansowanego z KPO. Szczególna uwaga zostanie poświęcona doświadczeniom widzów: od pierwszego kontaktu z instytucją przez zakup biletu po wizytę w teatrze. Neuroarchitekci i projektanci doświadczeń zbadają także przestrzeń teatru, aby wypracować rozwiązania poprawiające komfort i dostępność. Integralną częścią projektu będą warsztaty projektowania przyszłości, z których wyłoni się koncepcja Narodowego Instytutu Spekulowania Przyszłości.
Dostępność pozostaje jednym z priorytetów w działalności Starego Teatru. W nowym sezonie repertuar wzbogacą spektakle z audiodeskrypcją, napisami i tłumaczeniem na polski język migowy, a także warsztaty dla osób o różnych potrzebach. Trwają prace nad nową stroną internetową, która będzie intuicyjna i przyjazna dla odbiorców. Równolegle teatr stara się o środki na poprawę dostępności architektonicznej i komunikacyjnej. Rozwijane będą formaty odpowiadające na potrzeby widzów - jak "Rodziny w teatrze", łączące spektakl z warsztatami dla dzieci, czy otwarte spotkania "Jesteś tu u siebie".
NOWA IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Wraz z nowym sezonem i mocną deklaracją ideowo-programową Starego Teatru pojawiła się także nowa identyfikacja wizualna autorstwa Studia Otwartego w Krakowie. Odświeżony logotyp oraz nowe szablony afiszów i plakatów odzwierciedlają ambicje instytucji, by być przestrzenią nie tylko tradycji, ale także współczesnego dialogu. Miejscem, w którym widzowie czują się zaproszeni do uczestnictwa, stawiania pytań o sprawy ważne tu i teraz. Minimalizm oraz stosowanie kontrastów mogą podkreślać nowoczesność i odwagę programową Starego Teatru. Z kolei nawiązania do historycznych form typograficznych plakatów i logotypu przypominają, że teatr jest wspólnym domem, w którym publiczność ma poczuć się "u siebie".
SEZON RADYKALNEJ WSPÓLNOTY
Narodowy Stary Teatr to nie pomnik. To miejsce, w którym można podejmować próby, konfrontować się z różnorodnością, zakotwiczyć w teraźniejszości, rozmawiać bez przemocy i budować - w oparciu o szacunek i dialog. W sercu Krakowa kreowana będzie przestrzeń do stworzenia radykalnej wspólnoty, przestrzeń do zacieśniania więzi, zakotwiczona we współczesności.
Głównym celem Starego Teatru jest zaproszenie wszystkich do bycia częścią tej wspólnoty w myśl hasła: JESTEŚ U SIEBIE.
Więcej informacji: https://stary.pl/pl/