Oddany z początkiem roku nowy Dworzec Metropolitarny w Lublinie po raz kolejny zdobył uznanie międzynarodowego środowiska architektonicznego. Zaprojektowany przez pracownię Tremend obiekt został doceniony przez jury World Architecture Festival Awards, prestiżowej nagrody nazywanej "architektonicznym Oscarem". Dworzec znalazł się w finale konkursu w kategorii Transport, w której o wygraną powalczy razem z realizacjami takich pracowni jak Zaha Hadid Architects czy Kohn Pedersen Fox.
World Architecture Festival to jedno z największych i najbardziej renomowanych wydarzeń architektonicznych o międzynarodowym zasięgu. Kilkudniowe wydarzenie co roku przyciąga do Singapuru reprezentantów środowiska architektonicznego z całego świata. Jest to nie tylko spotkanie najbardziej cenionych architektów i architektek - na program World Architecture Festival składają się również panele dyskusyjne, prezentacje koncepcji projektowych, wystawy tematyczne, a także ceremonia wręczenia nagród World Architecture Festival Awards.
Sama nagroda od ponad dekady jest jednym ze stałych elementów programowych World Architecture Festival, a także pożądanym przez międzynarodowe pracownie, prestiżowym wyróżnieniem nazywanym też "architektonicznym Oscarem". Wśród dotychczasowych zwycięzców World Architecture Festival Awards są tak uznane pracownie jak choćby MAD Architects, Bjarke Ingels Group czy Herzog & de Meuron. W jury konkursu zasiadały zaś do tej pory takie osobistości jak Norman Foster czy David Chipperfield. Tak jak w poprzednich latach, tak i w tym roku jury przed rozpoczęciem samego wydarzenia ogłosiło finałowe "krótkie listy" z wybranymi najlepszymi realizacjami architektonicznymi z całego świata, m.in. obiektami kulturalnymi i edukacyjnymi, budynkami mieszkalnymi i komercyjnymi, infrastrukturą sportową, transportową itd.
Właśnie w kategorii Transport wśród 9 finałowych budynków znalazł się obiekt z Polski - Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Zaprojektowany przez pracownię Tremend dworzec powalczy o wygraną z realizacjami takich pracowni jak Zaha Hadid Architects czy Kohn Pedersen Fox. Projekt polskich architektów już wcześniej został dostrzeżony przez jury nagrody. W 2019 r. - jeszcze w sekcji oceniającej "projekty przyszłości" - koncepcja Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie dostała się do w finału konkursu w kategorii Infrastruktura. Jury doceniło wtedy szereg zaplanowanych w projekcie proekologicznych rozwiązań, wpływających na jego efektywność i realnie minimalizujących negatywny wpływ na środowisko naturalne. Teraz zespół pod kierownictwem arch. Magdaleny Federowicz-Boule będzie miał okazję przedstawić jury już zrealizowany obiekt podczas prezentacji przed panelem jurorskim. Prezentacje na żywo, przy udziale publiczności, to jeden z punktów festiwalu tradycyjnie cieszących się największym zainteresowaniem.
To nie jedyny sukces, którym pracownia Tremend może pochwalić się w związku z nadchodzącą edycją World Architecture Festival. Sama arch. Magdalena Federowicz-Boule, założycielka i prezeska Tremend, zasiądzie w tym roku w jury nagrody w kategorii Future Projects, która ocenia najbardziej innowacyjne projekty będące aktualnie w fazie koncepcyjnej bądź w realizacji. Zaproszenie architektki do jury jest wynikiem uznania przez międzynarodową społeczność dotychczasowego jej dorobku. Przed rokiem w sekcji INSIDE dedykowanej architekturze wnętrz projekt Polki wygrał I Nagrodę w kategorii Hotele. Jury zachwyciły wtedy wnętrza Royal Tulip Warsaw Apartments inspirowane wzornictwem i architekturą XX-wiecznej Warszawy. World Architecture Festival 2024 odbędzie się w dniach 6-8 listopada w Marina Bay Sands Singapurze.
Oddany do użytku z początkiem tego roku Dworzec Metropolitarny w Lublinie został doceniony także na rodzimym gruncie. Przed kilkoma tygodniami nowoczesny dworzec zdobył wyróżnienie w konkursie Lider Dostępności nagradzającym realizacje urbanistyczne i architektoniczne, które przyczyniają się do tworzenia przestrzeni inkluzywnych i dostępnych dla wszystkich grup użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Realizacja Dworca w Lublinie stanowiła nie lada wyzwanie zarówno budowlane, jak i architektoniczne. Inwestor położył bowiem duży nacisk na aspekty środowiskowe dotyczące zwłaszcza energochłonności i emisyjności budynku. Dużą rolę odegrała w tym przeszklona elewacja, a kluczowa w projekcie okazała się oryginalna struktura "box in box", dzięki której - niczym pudełko w pudełku - umieszczono dwie oddzielne konstrukcje. W ten sposób z jednej strony ograniczono realne koszty związane z potrzebą ogrzania budynku dworca, zaś z drugiej - maksymalnie wykorzystano zalety ogrzewania pasywnego. Architekci z pracowni Tremend - chcąc uzyskać optymalne parametry użytkowe - zastosowali produkty marki Saint-Gobain Glass.
W efekcie powstała szklana fasada, która bezpośrednio wpływa na gospodarowanie energią w budynku dworca. Na elewacji zewnętrznej i fasadzie "wewnętrznego pudełka" znalazło się szkło z wysokoselektywną powłoką przeciwsłoneczną COOL-LITE XTREME 70/33 II. Co osiągnięto dzięki temu połączeniu? Zmniejszono zużycie energii niezbędnej do klimatyzacji pomieszczeń i funkcjonowania sztucznego oświetlenia, a jednocześnie zredukowano koszty ogrzewania, przyczyniając się do ograniczenia śladu węglowego tej inwestycji.